GoPro Fusion 360 actioncam review 2019

Benieuwd of de GoPro Fusion 360 graden actioncamera iets voor jou is? In het kort: deze actioncam van GoPro is tot op heden nog steeds de beste 360 graden camera op de markt. Lees alles over deze bijzonder actioncam in deze review.

GoPro Fusion 360

Als je de GoPro Fusion koopt, dan krijg je hier het volgende gratis bij:

• GoPro Fusion-camera
  • Fusion Grip
  • Fusion-batterij
  • Fusion oogje
  • Gebogen Fusion-vatting
  • Platte fusiemontage
  • USB-C-kabel
  • Fusion-zak

De 360 graden actioncams schijnen de crème de la crème te zijn als het gaat actioncams en bevatten innovatieve technologie. Fabrikanten van de 360 graden actioncams labelen het product als de next big thing. Tot op heden valt de adoptie van deze nieuwe actioncam nog een beetje tegen. Ook wij waren erg benieuwd naar de GoPro Fusion 360 en hebben de actioncam daarom goed onder de loep genomen. Onze lof voor de fusie is daarom ook voorzichtig: De fusie heeft de potentie om de beste 360 graden camera te worden, maar het is nog steeds een 360-graden camera – Als u nog niet eerder had, heb je waarschijnlijk doen het nog steeds niet. Maar in tegenstelling tot de meeste 360 ​​graden camera’s, kunnen we een meer overtuigend argument geven waarom u misschien een fusie nodig hebt.

GoPro Fusion accessoires

GoPro Fusion specificaties en ontwerp

Hoewel de vorm uniek is, is de Fusion onmiskenbaar een GoPro. De actioncam is omhult met een vergelijkbare anti-slip materiaal en uitgevoerd in de bekende twee kleuren matt en grijs. De camera heeft het herkenbare LCD-voorpaneel en de bekende minimalistische knoppen van GoPro.

Het heeft dezelfde diepte als de andere GoPro’s, maar is breder en hoger, en de GoPro beugel direct aan de behuizing bevestigd, in plaats van een afzonderlijke omhulling. Hierdoor is het bevestigen van de camera in een kleinere ruimte soms wat lastiger. Twee zelfklevende beugels zijn inbegrepen, samen met een mini-statief / selfiestick (Fusion Grip).

Een belangrijk verschil tussen de fusie en hun broers en zussen Hero is dat het slechts tot 5 meter waterdicht is. Dit is ongeveer de helft van de diepte die een GoPro Hero 6 of 7 kan weerstaan. Voor de meeste gebruikers zal dit geen probleem zijn – de Fusion is namelijk nog steeds een van de meest robuuste 360-graden camera’s die we hebben getest.

Een reden waarom de GoPro Fusion groter is dan de Hero 6 of 7 is door de grotere batterij die maximaal 75 minuten meegaat met een resolutie van 5,2K. Bij lange opnamen wordt de opnametijd echter beperkt door de warmte- of opslagcapaciteit in plaats van de levensduur van de batterij. We hadden geen problemen met de camera, totdat we de twee geheugenkaarten gevuld had – ongeveer 59 minuten aan beeldmateriaal, verdeeld over twee 32-GB kaarten. We hebben meerdere testen uitgevoerd en daarbij grotere geheugenkaarten gebruikt. Echter, na ongeveer 70 minuten raakt de camera oververhit. Dit zien wij persoonlijk als een groot nadeel. Zeker als je activiteit langer wilt filmen. Het is mogelijk mogelijk om 2 accu’s extern via de USB connector aan te sluiten. Dit betekent echter wel dat je op dat moment niet met de camera onderwater kunt gaan. Toch is het fijn dat deze mogelijkheid er is.

In tegenstelling tot andere dual-lens 360 ° -camera’s, neemt de Fusion gelijktijdig op twee microSD-kaarten op – één kaart voor elke lens. De actioncam heeft genoeg bandbreedte om de 5,2 K / 30p of 3K / 60p video-bestanden te schrijven. De software van de GoPro voegt de twee helften van de video naadloos samen.

GoPro Fusion hardware

Het is mogelijk om de fusie vanuit de camera te besturen, maar u bespaart uzelf veel problemen als je ermee communiceert via de GoPro-app. Na het gebruik van de aanraakscherminterface van de Hero5, 6 of 7 camera’s, voelt het ongelooflijk traag en lastig om door de verschillende fusiemenu’s en instellingen te navigeren. De GoPro-app blijft echter de beste beschikbare app voor camerabesturing en loopt op vele andere apps vooruit die speciaal zijn ontworpen voor 360 ° -camera’s. En als u andere GoPro-camera’s heeft, kunt u ze allemaal vanuit dezelfde applicatie bedienen, dus het loont als u volledig in het GoPro-ecosysteem wilt spelen.

Het vasthouden van de camera met de hand of op de meegeleverde selfie-stick / statief verschilt niet veel van het werken met een andere GoPro. Als je hem echter op een fietsframe, een helm of zelfs een dashboard monteert, kun je het gewicht merkbaar voelen.

Hoewel de camera waterbestendig is, is dit meestal alleen voor bescherming tijdens natte avonturen zoals raften of surfen. Onder water proberen te filmen, werkt niet goed voor 360-inhoud, omdat het water werkt als een lens die de gezichtshoek verandert en de twee halve bollen niet langer netjes aan elkaar vastmaakt.

GoPro Fusion Software

De mobiele app van GoPro heeft altijd geholpen om zich van de concurrentie te onderscheiden. Het is net zo eenvoudig en ongecompliceerd om de camera te bedienen als bij elke andere GoPro-camera. Het bevat ook ProTune, zodat u een ISO-drempelwaarde, een belichtingscompensatie en een egaal kleurenprofiel kunt instellen als u meer ruimte wilt voor aanpassingen na de productie.

Video-bestanden zijn vrij groot, en een 30-seconden clip duurt als snel anderhalf minuut om deze via Wi-Fi te versturen. Houd dit dus in gedachten voordat je de hele dag aan het wachten bent totdat je videobestanden zijn overgezet op de computer.

Wat de app specifiek voor de Fusion biedt, is OverCapture, de GoPro-tool voor het maken van traditionele video’s met een vast kader uit een 360 graden bronclip. In essentie kun je een scène zo vaak “heroveren” als je wilt. Druk gewoon op Opnemen en paneer de scène door met uw vinger op het scherm te slepen of de telefoon vast te houden en deze eenvoudig te verplaatsen om uw perspectief te veranderen, net als een 360 ° -video. U kunt ook inzoomen en zelfs uitzoomen met het “kleine planeet” -perspectief. Al uw acties worden vastgelegd als bewegingen van digitale camera’s en opgeslagen in een afgevlakte 1080p-video. Plaats de video (of video’s) samen met clips van uw andere GoPro camera’s of mobiele telefoon in de Quik-app GoPro en je kunt in een paar minuten tot een volledige video met titels en muziek te maken.

Over Capture is inderdaad intuïtiever dan vergelijkbare systemen die we hebben gezien in andere camera’s zoals de MADV Madventure 360, maar het is niet alles wat we hadden gehoopt. Er is geen manier om keyframes in te stellen en soepel van software te wisselen, een functie die echt indruk op ons maakte met de goedkopere Rylo 360-camera. Dit betekent dat de pannen en zoomen in de resulterende afgemaakte video niet zo soepel en nauwkeurig zijn als ze zouden kunnen zijn, en als je ook maar een kleine wijziging wilt aanbrengen moet je de hele video hervatten.

Er is geen manier om gewoon de tijdlijn over te slaan en het perspectief op een bepaald moment te veranderen. Dit is een lineaire real-time bewerking in een niet-lineaire wereld, en dat is gewoon vervelend. Tuurlijk, het kan voor gebruikers die geen eerdere ervaring in videobewerking, eerst toegankelijk zijn, maar de Rylo heeft al bewezen dat een keyframe animatie systeem heel eenvoudig kan worden toegevoegd en weergegeven. Fusion Studio op desktop voert de zuiverste samenvoeging uit van elke twee-lens 360-camera die we ooit hebben gezien. OverCapture was niet echt beschikbaar toen de camera eind 2017 in de verkoop kwam; Het werd pas begin 2018 beschikbaar gesteld via een update. GoPro heeft gezegd dat het nog steeds bezig is om de app-ervaring te verbeteren, Tegenwoordig biedt de app veel meer mogelijkheden en dit zal ook alleen nog maar verder toenemen.

Hoe is de beeldkwaliteit van de GoPro Fusion?

Hoewel de meeste 360 ​​° -camera’s hun lenzen achter elkaar plaatsen, zijn de Fusion’s enigszins gecompenseerd. GoPro beweert dat dit hen in staat stelt om een ​​nauwkeurigere hechting tussen de hemisferen te maken en een onzichtbare hechtlijn te creëren. De hechtkwaliteit is echter drastisch anders, afhankelijk van of u Fusion Studio op het bureaublad of in de GoPro Mobile-app bewerkt.

In Fusion Studio zijn de beweringen van GoPro dat de naadlijn onzichtbaar is. Terwijl wij de lijn van dichtbij opmerkten, konden we het niet op elk beeld en in elke richting zien. Als de Fusion bijvoorbeeld op het stuur van een motorfiets is gemonteerd, zagen we steekfouten aan de linkerkant, maar niet aan de rechterkant. Toch is het verreweg het schoonste stiksel van alle twee-lens 360  -camera’s die we ooit hebben gezien, en biedt het een prima startpunt voor redacteuren.

Aan de telefoon is het verhaal anders. Hier was de stiklijn duidelijk zichtbaar zowel tijdens de preview als na de export en was niet beter dan andere 360 ​​camera’s die we hebben getest – en misschien zelfs een beetje erger dan sommige andere 360 camera’s. Nogmaals, de vervorming veroorzaakt door de lijn is merkbaar op voorwerpen dichter bij de camera (bijvoorbeeld uw handen) dan op dingen die verder weg zijn. Het opnemen van 360 ° -inhoud vereist enige planning en plaatsing om het uiterlijk van de steeklijn te minimaliseren, zodat u de liveweergave in de GoPro-app kunt gebruiken.

Wat nieuw is, is echter dat het nieten en exporteren van de mobiele telefoon veel minder tijd kost. Uiteraard hangt de prestaties af van de leeftijd en specificaties van je apparaat, maar we hadden geen problemen met een iPhone 7 Plus. Fusion doet goed werk door de belichting over beide hersenhelften te mengen, maar in sommige situaties hebben we nog steeds verschillende helderheidsniveaus van de ene helft van de scène tot de volgende opgemerkt. Het heeft ook een goede kleur, en terwijl extreme hooglichten (zoals het gedeelte van de lucht rondom de zon) volledig uitgeblazen lijken, maakt de fusie een lovenswaardig werk van het compenseren van de belichting en het vastleggen van details van licht naar donker. (We stellen de belichtingscompensatie in op -0,5 EV terwijl we buiten waren.

Een ander gebied waarin fusion beter lijkt te zijn dan veel andere 360 ​​° -camera’s is chromatische aberratie, soms ook wel contrasterende randen genoemd, of langs het gebied van de scène dat wordt vastgelegd door de periferie van de lenzen. Het is er nog steeds, maar minimaal in vergelijking met goedkopere camera’s, die vaak door hen worden geplaagd.

Scherpte is een ander vaak voorkomend dieptepunt van 360 ° -camera’s en de fusie heeft het niet volledig gerepareerd. Hoewel het profiteert van zijn 5,2K-resolutie, blijft het achter bij de kwaliteit die we kennen van traditionele actiecamera’s. Het ziet er fatsoenlijk uit op een telefoon of in een brede hoek, maar het begint in te storten op grotere schermen of in te zoomen. Als je op een relatief lange manier details wilt vastleggen, vergeet het dan. Dit kan vooral problematisch zijn met OverCapture-video’s, waarbij in- en uitzoomen deel uitmaakt van het plezier. Voor de duidelijkheid, hij is beter dan andere 360-camera’s met twee lenzen, maar we hadden misschien meer verwacht voor de prijs van de Fusion. Het is ook de belangrijkste reden waarom het niet echt een standaard actiecamera kan vervangen. Als je er maar één kunt kiezen, moet je beslissen of de flexibiliteit van 360 het waard is in vergelijking met een Hero 6 of Hero 7. Over het algemeen zouden we zeggen dat de beeldkwaliteit voldoende is voor uitvoer naar mobiele diensten zoals Instagram. Bij weergave via een televisie of een groter beeldscherm wordt echter de onvolkomenheid van de scherpte en beeldkwaliteit getoond. Als u OverCapture wilt gebruiken, vergeet dan niet om uw gezichtsveld breed te houden om zoveel mogelijk pixels op het scherm te houden. Net als bij sommige andere 360 ​​° -camera’s heeft de Fusion ook een gyroscopische beeldstabilisatie en het werkt heel goed voor 360 ° -inhoud en levert bijna perfecte, vloeiende opnames. Hoewel we geen gedetailleerde test van de geluidskwaliteit hebben gedaan, waren we aangenaam verrast. Windgeruis is goed verzorgd en zaken als gespen, autodeuren en motorgeluid waren allemaal schoon en helder.

Conclusie, de GoPro Fusion is nog steeds de beste 360 graden camera

De fusie biedt een robuust ontwerp metl een aangename ervaring en genoeg controle om de zwaardere gebruikers gelukkig te maken, maar laat veel problemen van de huidige 360 ​​camera’s onopgelost. Vooral op de telefoon is de beeldkwaliteit is nog steeds een domper om de beelden naadloos aan elkaar te sluiten. Dit houdt in dat je ten alle tijde het beste de beelden kunt bewerken op desktop.

Maar een ding dat we aan GoPro toeschrijven, is dat het een van de weinige 360-graden camerafabrikanten is die een hardware- en softwareoplossing aanbiedt. U kunt niet alleen inhoud vastleggen, maar GoPro biedt ook de hulpmiddelen om dat materiaal daadwerkelijk om te zetten in iets dat u kunt delen. De meeste 360-graden camera’s bieden de capture-oplossing, maar de software is ofwel matig of overgelaten aan een derde partij zoals YouTube of Facebook. Dit gaat ten koste van je vrijheid en de uiteindelijke afwerking.

Voor nu blijft de GoPro Fusion de beste 360 actioncamera die er momenteel te verkrijgen is. Voor een ervaren videobewerker die de tijd en de knowhow heeft om in Fusion Studio te werken is het al helemaal een goede actioncam. Als je je video’s een onderscheidende uitstraling wilt geven en je budget het toelaat, kun je met deze camera niet fout gaan. Meeslepende video’s bieden een uniek perspectief op je avontuur, en er is geen compactere 360 camera, die meer geschikt is voor dergelijke activiteiten dan de fusie. Evenzo, als je klaar bent om tijd te besteden aan post-productie, biedt de Fusion de beste kwaliteit die u kunt krijgen van een camera met twee lenzen. Echter, als je gewoon op zoek bent naar een 360 graden camera voor een beetje plezier en te geavanceerd bezig hoeft dan raden Rylo aan als alternatief.